NHV Hoedenwedstrijd 2018

Thema 'De Vliegende Hollander'

Speciaal voor de NHV Hoedenwedstrijd 2018 heeft Van der Broek Hoedenmallen uit Schinnen een hoedenblok ontworpen. Eenvoudig van vorm, maar daardoor juist op een heleboel verschillende manieren toe te passen!

De opdracht was om met het blok als basis een origineel en sprekend ontwerp te maken. De vorm(en) die met het blok gemaakt werden, mochten op alle mogelijke manieren worden aangepast; de vorm mocht ondersteboven / binnenstebuiten / achterstevoren, gevouwen, vervormd, in stukken geknipt, repetitief, etc. gebruikt zijn. Alles was mogelijk zolang in het eindresultaat maar te zien bleef dat de vorm van het blok als uitgangspunt was genomen.

Hoedenshow & expositie

Op zaterdag 2 juni vond om 13.45 uur in de Stadsschouwburg ‘De Harmonie’ in Leeuwarden de openingsshow plaats van de NVH Hoedenwedstrijd 2018. Alle ontwerpen die gemaakt zijn voor de wedstrijd ‘De Vliegende Hollander’ worden hier voor de eerste keer gepresenteerd. Na afloop van de show worden de winnaars bekend gemaakt door de jury. Aansluitend waren alle ontwerpen tot en met 24 juni te bezichtigen in De Harmonie.

Jury

De juryleden van dit jaar waren: Petra Zijlstra (hoofd events van De Harmonie), Durkje van Nuyen (hoedenontwerpster) en Charon van Hoof (student aan de opleiding Creatief Vakman, richting hoeden maken).

Prijzen

De winnaar van de NHV Hoedenwedstrijd heeft de NHV Zilveren Hoedenspeld ontvangen. Daarnaast ontvingen de winnaars:

1e prijs
- Tegoedbon € 300 van Artipistilos
- Tegoedbon € 200 van Plooij Hats & Materials
- Houten Art Déco kop van Hoedenmallen Van der Broek

2e prijs
- Tegoedbon € 200 van De Vroey
- Workshop naar keuze t.w.v. € 125 bij Zijdenbloem

3e prijs
- Tegoedbon € 150 van Pierre & Pierre Millinery Supplies
- Boek 'Tiara Headdresses' van Denise Innes-Spencer, British School of Millinery

Publieksprijs

Na afloop van de openingsshow was er vanaf 15.30 uur gelegenheid om alle inzendingen beter te bekijken. Ook was er gelegenheid om via een stemformulier te laten weten wat volgens jou de beste inzending was. De winnaar van de publieksprijs is in september bekend gemaakt.

Aan de tien ontwerpen die aan het eind van die dag de meeste stemmen hebben ontvangen op Facebook, zijn punten toegekend. De hoed met de meeste stemmen heeft 10 punten gekregen, nummer twee 9 punten, enz. Hetzelfde gold voor de stemmen die uitgebracht zijn bij de expositie in de Stadsschouwburg. De punten van Facebook en de punten van de expositie bij de Stadsschouwburg zijn bij elkaar opgeteld, waarna is bepaald welke hoed de meeste punten heeft verzameld.
De winnaar van de Publieksprijs is in nummer 63 van Hatlines bekend gemaakt. De prijs zelf is tijdens de NHV Hoedendag op 27 oktober 2018 uitgereikt.

Locatie expositie

Stadsschouwburg De Harmonie
Ruiterskwartier 4
8911 BP Leeuwarden
www.harmonie.nl

Over Hoedenmallen Van der Broek

Meer informatie over deze blokkenmaker uit Schinnen is te lezen in editie 60 van het NHV-magazine Hatlines. Of bezoek de website www.hoedenmallen.nl.

Bekijk eerdere inzendingen

Nieuwsgierig naar de creaties van alle deelnemende ontwerpers? Bekijk alle inzendingen van de afgelopen jaren in de fotogalerie.