NHV Hoedenwedstrijd 2014

Thema 'Sprookjes'

Het thema van de NHV Hoedenwedstrijd 2014 was 'Sprookjes'. Een kleine vijftig hoedenontwerpers is de sprookjesboeken ingedoken en heeft zich hierdoor laten inspireren tot een origineel ontwerp voor de NHV hoedenwedstrijd 2014.

De winnende ontwerpen

Het resultaat hiervan werd op zaterdag 22 november 2014 getoond tijdens een wervelende hoedenshow. Na afloop van de show maakte de voorzitter van de vakjury de genomineerden en de winnaars bekend van de NHV Vakprijs 2014.

Van links naar rechts - Elly Stemerdink (2e prijs), Nienke Visser (1e prijs) en Clementine Jesterhoudt (3e prijs)

De genomineerden

Van links naar rechts (op het hoofd) - Gonny Kamerich, Clementine Jesterhoudt, Piet van Manen, Nienke Visser, Elly Stemerdink, Hotsche Lunter Haagsma
Van links naar rechts (in de hand) - Alex Hospers, Ria Bernards, Marcella de Bruijne, Yvonne van den Bovenkamp

Jury

De jury bestond dit jaar uit Jo Keulemans (foto links), Cristina de Prada (rechterfoto links) en Ingrid Colette-Luyten (rechterfoto rechts).

Jo Keulemans is als moderegentes medeverantwoordelijk voor de opleiding tot modiste aan het CVO-VTI Lier-Antwerpen. Samen met Christina de Prada heeft zij bij de beoordeling van de wedstrijdhoeden met name aandacht besteed aan het vakmanschap van de deelnemers.

Cristina de Prada ontwerpt al meer dan twintig jaar originele hoeden van niveau. In 2011 en 2012 was zij finaliste bij de prestieuze ontwerpwedstrijd 'Hat designer of the year' die jaarlijks door the Hat Magazine georganiseerd wordt. Samen met Nina Pawlowsky organiseert zij in Barcelona jaarlijks de populaire 'Stroll with a Hat'. Cristina deelt haar kennis over het hoedenvak met de rest van de wereld via haar blog www.cristinadeprada.com.

Ingrid Colette-Luyten is sinds 2009 werkzaam bij Modehuis Anna van Toor. Al van kinds af aan heeft zij een voorliefde voor mode en hoeden. In de loop van de jaren heeft zij dan ook heel wat tijd achter een naaimachine doorgebracht. Ingrid heeft bij de jurering van de wedstrijdhoeden vooral gelet op originaliteit en creativiteit.

Publieksprijs

Maar ook bezoekers konden meebeslissen wat de mooist gemaakte creatie van deze wedstrijd was. Na de openingsshow konden bezoekers alle getoonde ontwerpen uitgebreid bekijken om vervolgens een stem uit te brengen op een van de hoeden.
Wie niet aanwezig was bij de show kon via Facebook laten weten welk model het mooiste was door op de NHV Facebookpagina een 'like' uit te brengen op een of meerdere favoriete ontwerpen.

Stemmen kon tot en met 13 december 2014. De tien ontwerpen die op dat moment de meeste stemmen hadden ontvangen op Facebook, hebben punten toegekend gekregen. De hoed met de meeste stemmen kreeg 10 punten, nummer twee 9 punten, enz. Hetzelfde gold voor de stemmen die uitgebracht waren bij de expositie in Gorinchem. De punten van Facebook en de punten van de expositie in Gorinchem zijn vervolgens bij elkaar opgeteld, waarna is bepaald welke hoed de meeste punten heeft verzameld.
De winnaar van de Publieksprijs wordt in nummer 48 van het HoedenNieuws bekend gemaakt. De prijs zelf zal tijdens de Algemene Ledenvergadering in maart 2015 worden uitgereikt.

Fotoboekje

Alle inzendingen voor de wedstrijd zijn ook dit jaar weer op de foto gezet en gebundeld in een fotoboekje. De foto's zijn voorzien van een toelichting over de inspiratie die gebruikt is voor het ontwerp. De afmeting van het boekje is 21 x 15 cm. Het boekje kost € 17,50 excl. verzendkosten en is te bestellen via verkoop@nederlandsehoedenvereniging.nlVermeld in je mail duidelijk de naam en het adres waar je het boekje naartoe gestuurd wil hebben.

Locatie expositie

Modehuis Anna van Toor
Piazza Center 18
Gorinchem
www.annavantoor.nl/winkels/gorinchem

Bekijk eerdere inzendingen

Nieuwsgierig naar de creaties van alle deelnemende ontwerpers? Bekijk alle inzendingen van de afgelopen jaren in de fotogalerie.